Skip to main content

Hoe voel jij je lichaam?

We hebben allemaal een lichaam maar hoe is de interactie met jouw lichaam? Je lichaam stuurt namelijk continue signalen – fysieke en emotionele. Denk bij fysieke signalen aan bijvoorbeeld honger, dorst, moet naar het toilet, ben vermoeid, heb behoefte aan beweging. Emotionele signalen kunnen zijn: angst, verdriet, deze plek voelt niet fijn. Hoe goed luister je naar die signalen? En handel je er ook naar? Vaak komt er vanuit ons hoofd een override: nu even niet, moet eerst afmaken waar ik mee bezig ben, niet aanstellen, je verbeeldt het je maar.

Grenzen
Deze signalen geven ook aan wanneer een grens is bereikt. Te vaak worden fysieke en emotionele grenzen overruled door je geest. Dat kan een keertje maar als het structureel is worden de signalen steeds minder duidelijk. Op de korte termijn lijkt dat handig maar op de lange termijn kan het leiden tot allerlei vage klachten. Denk aan chronische pijn, negatieve emoties, onverklaarbare symptomen, eetstoornissen.

Hoe beter je kunt voelen hoe het fysiek en emotioneel met je gaat, hoe beter je jezelf kunt reguleren. Dit is de basis voor veerkracht.

Interoceptie
Het vermogen om signalen vanuit het lichaam te ervaren heet interoceptie. Het is hoe het lichaam communiceert met hersenen. Dit gebeurt via gevoelszenuwcellen, oftewel receptoren die informatie over het lichaam doorgeven aan de hersenen. Voor een groot deel is interoceptie een onbewust proces. Het lichaam werkt naar homeostase: zichzelf terugbrengen in balans. Bijvoorbeeld als het te warm wordt komt er een signaal het lichaam gaat zweten om te koelen.

Bewustzijn
Veel processen regelt het lichaam (gelukkig) zelf maar wij als mens hebben ook een aantal zaken bewust te regelen. In ons bewustzijn gaat het vaak mis. Eet jij alleen als je honger hebt? Of ook als je gewoon zin hebt in iets lekkers. Komt die zin vanuit een honger prikkel of vanuit een andere prikkel? Vaak zijn we moe of verdrietig en als we daar niet naar handelen denkt het lichaam – dan maar energie erbij.

Adem en focus
Het nadeel is dat de receptoren vanuit het lichaam trager zijn dan de mind. Het duurt even voor de signalen doorkomen.  Vaak hebben we dan al gehandeld. Maar als je niet alle informatie hebt kan je niet optimaal handelen. Dit is waar adem en focus een rol kan spelen. Door de tijd te nemen om te ademen met een gevoel of sensatie en daar je aandacht op te richten komt er tijd. Tijd om te voelen wat écht nodig is.

Ik werk zowel in mijn coaching- als yogapraktijk met interoceptie: aandacht voor je lichaam, herkenning van eigen behoeften en grenzen.

Heb je vragen of wil je met me sparren?  Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Leave a Reply