Tips om je vakantiegevoel vast te houden

Tips om je vakantiegevoel vast te houden
31 augustus 2020 Christina
In ademcoaching, mindful yoga

Tips om je vakantiegevoel vast te houden

De vakantie is voorbij en het ‘gewone leven’ begint weer. Als de dag weer begint met de gedachten aan wat die dag allemaal moet, als je weer stapt in het strakke schema van kinderen naar school en op tijd beginnen met werk – dan ebt het vakantiegevoel al snel weg.

Blijf-in-je-vakantiegevoel oefening 
Terwijl je dit leest, neem een moment om je lichaam te voelen. Hoe voelt je lijf op dit moment? Kun je nog herinneren hoe het voelde tijdens je vakantie? Wat is het verschil? Vaak merk je meteen spanning in je lichaam als er spanning is in je hoofd. Een hele simpele oefening die je op dit moment kunt doen is als volgt:

  • Adem diep uit en laat de inademing rustig komen,
    herhaal 3x
  • Laat je kaken wat ontspannen terwijl je rustig in- en uitademt.
  • Laat nu ook je schouders wat dieper zakken en voel hoe je armen dan losser komen te hangen.
  • Zet je voeten plat op de grond en word je bewust van je voeten, het contact tussen je voeten en de grond.
  • Adem nu nog een keer 3x diep uit en ontspannen in.

Hoe voelt je lichaam nu? Meestal helpt dit al om de spanning van het moment los te laten. Dus als je dit regelmatig door de dag heen herhaalt kun je voorkomen dat spanning weer opbouwt.

Toch nog spanning? 
Merk je dat je er met een simpele oefening niet helemaal komt? Staat je lichaam nog strak? Voel je druk op je borst en kun je niet goed doorademen? Dan kan het goed zijn om steun te krijgen bij het leren ontspannen. Ontspannen is namelijk geen luxe. Ontspannen is hoe we herstellen van stress. In onze huidige maatschappij is dat pure noodzaak.

Meestal denken we dat we ontspannen als we een avondje tv kijken of lekker lummelen op onze telefoon of iPad. Alleen, je lichaam staat dan nog steeds aan door alle visuele prikkels en ongemerkt reageert je lichaam op de inhoud. Nee, ik heb het hier over een vitale ontspanning van je lichaam én geest. Als je die een aantal keer per dag kunt bewerkstelligen dan word je veel veerkrachtiger.

Hoe kom je tot vitale ontspanning?
Het gaat erom dat je focust op één ding (met al je aandacht ergens mee bezig zijn), dat je bewust bezig bent met je lichaam én dat de in- en uitademing ruim en vol is. Dan ontstaat er een vitale ontspanning. Soms ontstaat het spontaan bij dingen die je heel leuk vindt en waar je helemaal in opgaat. Denk aan dansen, sporten, wandelen in de natuur, creatief bezig zijn. Je herkent het aan dat je je daarna zo energiek en fijn voelt.

Wat jou hierbij helpt is heel persoonlijk. Voor mij is het yoga. Het moment na een yogasessie wanneer ik me vitaal, wakker en ontspannen voel is een groot geluk. Ook ademoefeningen brengen me bij mezelf en helpen spanning los te laten.

HeartMath ademcoaching
HeartMatch ademoaching is er specifiek op gericht om te kunnen komen bij dat gevoel van vitale ontspanning.

Als jij dit leest, bedenk een moment waarin jij je vitaal, wakker en ontspannen voelde. Is dat lastig?
Wellicht is HeartMath ademcoaching dan iets voor jou.

Tijdens een ademcoachingstraject krijg je inzichten en handreikingen om jezelf steeds weer te kunnen herpakken. We kijken samen naar wat je nodig hebt om dat vakantiegevoel kunnen blijven ervaren. Lees meer

Online yogalessen Naast mijn reguliere lessen, start er in september een wekelijkse online mindful yogales op vrijdagochtenden van 8.45-10.00 uur.
Interesse? Neem contact met me op

 

 

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*