Hoe soepel is jouw ademspier?

Haal een paar keer diep adem. Waar in je lichaam zet het uit? Je buik? Je borst? Je flanken? Vaak hebben we wel in de gaten dat een ruime adem naar borst en buik gaan, maar de adem naar de flanken – daar staan we niet zo vaak bij stil. Toch is de flankadem essentieel om de volheid van de adem te kunnen ervaren.

Belangrijkste ademspier
Onze belangrijkste ademspier is het middenrif. Dat is een stevige plaatspier die rondom, onder je ribben vast zit. Deze plaatspier is heel soepel en kan idealiter helemaal hol en bol worden. Hij beweegt namelijk mee met het uitzetten van de longen bij de inademing en de samentrekking bij de uitademing.

Stress
Het middenrif is echter zeer stressgevoelig. Bij aanhoudende spanning in het lichaam wordt deze spier stug. Dan wordt de bewegingsvrijheid van het middenrif geremd. Dit heeft invloed op de mate waarin de longen zich kunnen uitzetten. Daardoor wordt je adem oppervlakkiger, het balans tussen zuurstof- en koolzuurgehalte in je bloed wordt verstoord, wat een negatief effect kan hebben op allerlei processen in je lichaam.

Symptomen van verstoorde adem en een stug middenrif:

  • een benauwd gevoel
  • duizeligheid
  • kortademigheid
  • tintelingen rond mond of in vingers
  • vermoeidheid
  • buikpijn
  • hartkloppingen

Hoe houd je het middenrif soepel?
Alle zijwaartse buigingen werken sterk op het middenrif. Het is niet een beweging die we vaak doen en toch is dit dus een belangrijke beweging. Een eenvoudige yogaoefening die het middenrif rekt is als volgt:

Zijwaartse buiging
– ga zitten op een stoel of krukje
– breng één hand omhoog en leg de
handpalm ontspannen op je hoofd (palm open)
– rustige adem, laat je beide schouders ontspannen.
– dan, op een inademing buig je opzij
– strek je elleboog over je hoofd weg, voel het
openen van je flank.
– herhaal 3-5x steeds op een inademing en laat dan
je arm los hangen.
– voel na en vergelijk beide flanken.

Herhaal aan de andere kant.

Je zou deze oefening elke ochtend, zittend aan de rand van je bed kunnen doen. Rek je daarna helemaal uit. Dit is een goed begin van de dag.


Adem en vitaliteit
Donderdag 29 oktober is de pilot van mijn online workshop Adem en Vitaliteit waarin je leert om de adem in te zetten om je veerkracht te verhogen. Zou je ook willen je dat stress minder vat op je krijgt? Zoek je goed toepasbare manieren om jouw belastbaarheid en vitaliteit te verhogen? Dit is je kans.

Interesse? Neem contact met me op voor meer informatie.


Ayurvedische massage
Ik ben weer begonnen met het bieden van Ayurvedische massage sessies. Deze zijn exclusief voor vrouwen.
Lees meer 


mindful yoga – 100% corona-proof
Op vrijdagochtenden van 8.45-10.00 uur kun je via zoom een livestream mindful yogales volgen.
Meld je aan 

Call Now Button Scroll naar top