Eerste hulp bij lastige gevoelens

We leven in roerige tijden. Steeds veranderende corona-maatregelen die aanpassingen  van ons vragen die we niet altijd willen maken. We hebben zorgen ver weg en zorgen dichtbij. Of het nu gaat over familieleden en vrienden die het zwaar hebben of over de verkiezingen in de VS. Het raakt ons. Misschien kom je er redelijk doorheen en misschien heb je het gewoon best moeilijk in deze periode.

Moeilijke emoties
We hebben vaak de neiging om nare gevoelens te negeren waardoor ze gaan opbouwen en stapelen. Toch zijn deze emoties je wegwijzers. Door bewust te worden van je emoties, word je bewust wat dingen met je doen.  Door tijd en ruimte te nemen om je emoties werkelijk te ervaren en te gaan herkennen in je lichaam (en in je adem) kan er ruimte ontstaan. Probeer deze oefening waar ik in tijdens coaching mee werk:

Oefening
Ga eens gewoon zitten 
en observeer een paar minuten je adem en hoe je lichaam voelt. Geef ruimte aan evt. gevoelens die er spelen. Adem rustig en ruim en laat het toe. Je hoeft t niet op te lossen of weg te puffen, alleen ervaren wat je ervaart – zonder oordeel en met mildheid. Rond het af door je armen te kruisen voor je borst en jezelf een knuffel te geven.

Het is belangrijk om te beseffen dat, hoewel we niet persé iets aan de oorzaak kunnen doen, we wel kunnen werken om het effect van deze stressoren te reguleren in ons lichaam.

Persoonlijk contact

Diverse onderzoeken wijzen uit dat frequente, persoonlijke sociale interacties met mensen die ons dierbaar zijn minder symptomen van depressie en angst geven en dus stress reduceren. De onderzoekers merkten op dat digitale communicatie zoals sms’jes, e-mails, sociale media, FaceTime en telefoontjes niet hetzelfde effect hadden.

Dus in deze tijd waarin het virtuele noodgedwongen de overhand heeft, zorg dat je de tijd neemt om ook regelmatig af te spreken met iemand waar jij je goed bij voelt.  Het fysieke nabij zijn van een ander die ons begrijpt brengt letterlijk ons zenuwstelsel tot rust. (Probeer dan wel te praten over iets anders dan Corona.)

Kom in beweging
Het is goed gedocumenteerd dat fysieke activiteit stress- en angstsymptomen vermindert. Kies de oefening naar keuze en gebruik deze om je stress te verminderen. Nog beter, doe de oefening buiten. Onderzoek toont aan dat slechts 20 minuten in de natuur je stresshormoonspiegels kan verlagen, waardoor dit een van de beste natuurlijke remedies tegen stress is. Als buiten geen optie is dan zijn momenteel al mijn yogalessen ook online beschikbaar.  Neem contact met me op als je interesse hebt.

Call Now Button Scroll naar top