Omgaan met onmogelijke situaties

Omgaan met onmogelijke situaties

Hoe ga je om met dingen die niet bijdragen aan je welzijn. Het kan gaan om iets uit het verleden of iets dat nu speelt. Wat doe je met moeilijke emoties en situaties die je niet kan beïnvloeden?  In mijn coaching praktijk stuit ik met cliënten regelmatig op zaken uit het verleden waar ze nog steeds last van hebben. En in mijn dagelijks leven kom ik regelmatig oog in oog te staan met onaangename situaties die ik niet kan beïnvloeden. In deze nieuwsbrief sta ik stil bij hoe je hier mee om kunt gaan.

Hoe reageer je?

In dat soort situaties kun je twee dingen doen: vechten of aanvaarden. Soms heeft het zeker zin om te vechten. Als je een andere uitkomst kunt bewerkstelligen voor jezelf of voor een ander dan is het nuttig de strijd aan te gaan.
Helaas gaan we echter heel vaak de strijd aan met dat wat al gebeurd is, met onaangename emoties, zaken die we niet onder ogen willen zien. Of we laten frustraties oplopen over zaken waar we geen controle over hebben. In dit soort situaties is aanvaarden functioneler.

strijd

Wat ik bedoel met aanvaarden

De woorden aanvaarden en accepteren lijken hetzelfde maar er is een wezenlijk verschil. Het zit ‘m in de nuance van de definitie.
Accepteren = iets als onvermijdelijk, bevredigend aanvaarden.
Aanvaarden = iets in bezit of gebruik nemen.
Iets accepteren is je erbij neerleggen en verder geen handelingen ondernemen. Terwijl aanvaarden iets in bezit of gebruik nemen betekent. Dit houdt in dat je iets als uitgangspunt neemt en er mee aan de slag gaat. Je gaat ermee werken

aanvaarden

Niet meer onderdrukken

Door dingen die je eigenlijk niet onder ogen wilt zien te aanvaarden opent zich een veld van mogelijkheden. Je krijg de touwtjes zelf weer in handen. Zo lang je probeert dingen te onderdrukken gaat daar zoveel inspanning in zitten dat het al je energie gaat kosten. Ik schrijf het
onderdrukken

Je bent niet je emoties

Als je deze stap hebt gemaakt kun je gaan beseffen dat je emoties hebt maar dat je niet je emoties bent. Dat je gedachten hebt maar niet je gedachten bent. Dit is de basis van mindfulness, de observator in jezelf wakker maken. Dat schept wat afstand en maakt het makkelijker te bedenken wat een goede houding of actie is voor je.

Als je hier meer over wilt weten, neem gerust contact op.

observeren-emoties

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Benieuwd hoe ik jou kan helpen? Of gewoon even sparren?

Vul het formulier in en ik neem zo snel mogelijk contact op.

Scroll naar top