Yoga studio Ynanna – Utrecht, De Meern, Vleuten en Leidsche Rijn

Sterkere spieren, meer flexibiliteit, beter slapen, helpt ontspannen, meer energie – een aantal gezondheidsvoordelen van yoga. De lijst is nog veel langer, maar dit zijn de belangrijkste redenen waarom ik je aanraad om jouw yogamat uit te rollen. Hoe cliché het ook klinkt: een gezond lichaam en een gezonde geest zijn de basis van een gelukkig leven.

Yoga is hot

Tegenwoordig doet iedereen aan yoga: topsporters, filmsterren, moeders, tieners en je buurman. Yoga is hot! Maar waarom?

We bouwen met elkaar enorm veel stress op. Stress is een fysiek verschijnsel. Via beweging kan je lichaam het verwerken. Bij yoga merk je direct de ontspannende en heilzame effecten. Je krijgt al heel snel meer energie in je lichaam en meer rust in je hoofd. Bij Ynanna combineer ik hatha yoga, de meest klassieke vorm van yoga, met sterke mindfulness accenten. Door de intensieve koppeling met adem leer je gedachten te focussen, waardoor je rust en stilte ervaart.

Dit geluk is wat ik je biedt. Lees hieronder meer over de lessen, over yoga Nidra en mogelijkheden voor privéles. Scrol naar beneden voor het rooster!

Lichamelijk soepel en krachtig

Social media staat vol met yogi’s die met gemak hun benen in hun nek leggen. Die indrukwekkende houdingen schrikken je misschien af om met yoga te beginnen. Maar je tenen aanraken of een hoofdstand maken is niet het doel. Yoga is de weg om kracht op te bouwen en soepel te worden, je hoeft dit niet al te zijn. De mindful hatha yogalessen bij Ynanna bevorderen de souplesse en kracht van je lichaam.

De asanas rekken je spieren, houden je gewrichten soepel en stimuleren de bloedsomloop. In de verschillende staande, zittende en liggende asanas worden je spieren in kracht en souplesse getraind. Menig frequent sportschoolbezoeker is verbaasd over de kracht en lenigheid van iemand die yoga beoefent. Je hoeft niet aan zware gewichten te trekken om je lichaam sterk en vitaal te maken. Een mat, je ademhaling en asanas zijn alles wat je nodig hebt voor grote vooruitgang in kracht en souplesse. Je zult merken dat je uithoudingsvermogen groter wordt. Yoga sterkt je lichaam en vitaliteit.

Christina heeft m’n ogen geopend voor yoga. Keer op keer neemt ze me mee op reis naar innerlijke rust, met als bonus meer flexibiliteit en een verbeterde fysieke houding. Erg blij mee! Ewout

Mentaal soepel en krachtig

De mindful hatha yogalessen bij Ynanna gaan over meer dan het lichaam alleen. Tijdens de lessen stap je uit de hectiek van de week en verbind je met je hele zelf. De lessen zijn nooit groter dan 10-12 personen waardoor er veel persoonlijke aandacht is. Lessen beginnen met een check-in. Zo neem je zelf ook een moment om te beseffen hoe je er bij zit, hoe het écht met je gaat.

Wist je dat op een gemiddelde dag zo’n 65.000 gedachten door je hoofd heen gaan? Gelukkig is je mind net als een spier en kan deze getraind worden. Je leert door middel van ademhaling je gedachten te focussen, waardoor je meer rust en stilte kunt ervaren.

De yogalessen zijn voor mij een fijne manier om op een liefdevolle manier stil te staan bij hoe het met me gaat en van daaruit weer op te laden. Christina geeft met veel aandacht, zorgvuldigheid en humor les. Angelique

MELD JE AAN VOOR EEN PROEFLESAANBOD EN INSCHRIJVEN VOOR MINDFUL HATHA YOGA

1. Mindful hatha yogalessen bij Ynanna

De hatha yogalessen van Ynanna hebben een sterk mindful component. Spanning zit namelijk niet alleen in je hoofd, maar verspreidt zich door heel je lijf. Door combinatie van hatha yogaoefeningen, aandacht en ademhaling in deze lessen ontdek je waar je spanning vasthoudt. Door de focus op je lichaam, adem en beweging te leggen wordt het denken stil gelegd en kan je geest opladen.

In de lessen bij Ynanna worden staande, zittende en liggende hatha yogaoefeningen gecombineerd met adem en aandacht. Het mindful element in deze lessen is de integratie van de adem. De adem draagt elke beweging. Dit richt je aandacht en daardoor worden de radertjes in je hoofd op pauze gezet. Je bent volledig in het hier en nu en leert om je ademhaling en focus in te zetten voor ontspanning.

Lesduur: 1 uur en 15 minuten.

Christina is een warme persoonlijkheid die je op je gemak stelt en echt de tijd voor je neemt. De sessies heb ik als zeer prettig ervaren, ik weet na lange tijd weer hoe een ontspannen lichaam voelt en heb hierdoor meer energie gekregen. Bianca Dijs

MELD JE AAN VOOR EEN PROEFLESAANBOD EN INSCHRIJVEN VOOR MINDFUL HATHA YOGA

2. Yoga Nidra ontspant

Heb jij van die gedachten waar je niet van los komt? Is jouw mobiel altijd bij je in de buurt? Onderzoek geeft aan dat we gemiddeld meer dan 200 keer per dag op onze mobiel kijken. Deze continue input houd je geest alert en actief. Als je je hoofd niet uit kan zetten, bouwt mentale spanning steeds maar op. 

Ons westers leven is snel, hectisch en veeleisend. We bouwen steeds meer spanning (lichamelijk, mentaal en emotioneel) op zonder die te ontladen. Vaak ben je te druk om dit te merken, tot je last krijgt van allerlei vage klachten. 

Yoga Nidra is een bijzondere yogavorm. Door de beoefening van Yoga Nidra kunnen opgehoopte spanningen vrijkomen. Tijdens de Yoga Nidra train je de geest en leer je die te ontspannen. Volgens Swami Satyananda (1998) is “een enkel uur van Yoga Nidra zo rustgevend als vier uur conventionele slaap”

Hoe werkt het?

Tijdens de Yoga Nidra lig je in de savasana houding roerloos op je rug. Je spreekt met jezelf af dat je niet in slaap valt. Je spreekt in gedachten een persoonlijk voornemen uit, dat actief en positief is geformuleerd – dit noemen we een sankalpa. Verder volg je de aanwijzingen die worden gegeven. Yoga Nidra is een soort slaap bij volle bewustzijn. Je lichaam rust en je geest is wakker. Die luistert en volgt de instructies op. Lichaam en geest komen tot diepe rust. 

Bye bye stress

Stress is een lichamelijke reactie op lastige situaties en gebeurtenissen. Als meer van je gevraagd wordt dan je aankan geeft dit stress. Heel vaak zijn het onze eigen verwachtingen die ons voortdrijven. Tijdens een stressvolle situatie of gedachte activeert je lichaam het vlucht-vecht mechanisme waardoor je adrenaline verhoogt. Op zich niks mis mee als je daarna maar weer tot rust komt. Helaas nemen we niet de tijd om weer te ontspannen, we gaan gewoon door. Hierdoor blijft ons stress systeem het grootste deel van de tijd actief. Op een gegeven moment weet je lichaam gewoon niet meer hoe te ontspannen. Yoga nidra helpt je lichaam het ontspannings systeem te activeren. Het werkt zelfs preventief.

Yoga is voor mij de beste manier om me voor langere tijd te ontspannen. Het fijne van Christina’s lessen is dat daar ook echt de nadruk op ligt, een diepe lichamelijke en geestelijke ontspanning. Ellen

Jezelf resetten met Yoga Nidra

Regelmatige beoefening van Yoga Nidra is een succesvolle remedie tegen slapeloosheid. Er zijn diverse onderzoeken naar hoe Yoga Nidra helpt bij allerlei aandoeningen en ziektes, van astma tot kanker. Het opwekken van diepe fysieke, emotionele en mentale ontspanning traint bij regelmatige beoefening de geest om kalm te blijven en onderdrukte gedachten los te laten. 

AANBOD EN INSCHRIJVEN VOOR YOGA NIDRA

3. Privéles Yoga

Ik  ben na de les altijd beschikbaar voor vragen over houdingen of andere dingen die je bezig houden, maar soms kan persoonlijke begeleiding net dat extraatje geven waar je naar op zoek bent. Tijdens een privéles werk ik op individuele basis om jouw yogahoudingen te koppelen aan je adem en concentratie. Ik begeleid je in de asanas en samen onderzoeken we wat iedere houding voor je doet. Ik ben er honderd procent voor jou en stem de les af op jouw behoeften.

Christina is een gevoelig persoon die de ander goed kan aanvoelen. Door haar vragen en technieken ben ik tot allerlei inzichten gekomen. Ze heeft een hartelijke uitstraling. Inge

AANBOD EN INSCHRIJVEN VOOR YOGA PRIVÉLES

Yoga lesrooster & adressen

DAG
TIJD
LES
LOCATIE

maandag
20.00-21.15 u (1x p/mnd)*
Yoga Nidra
Het Holos Huis

dinsdag
18.40-19.55 uur
Mindful Hatha Yoga
Studio Natuurlijk Pilates
dinsdag
20.00-21.15 uur
Mindful Hatha Yoga
Studio Natuurlijk Pilates

woensdag
09.00-10.15 uur
Mindful Hatha Yoga
Fysiotherapie Bodyproof
woensdag
19.00-20.15 uur
Mindful Hatha Yoga
Kinderdagverblijf Partou
woensdag
20.30-21.45 uur
Mindful Hatha Yoga
Kinderdagverblijf Partou

vrijdag
08.30-9.45 uur
Mindful Hatha Yoga
Het Holos Huis

zaterdag
09.30-10.45 uur
Mindful Hatha Yoga
Studio Natuurlijk Pilates

*Data Yoga Nidra

maandag 23 september 2019
maandag 28 oktober 2019
maandag 25 november 2019
maandag 16 december 2019

Lessen worden op diverse locaties gegeven. Als je vragen hebt kun je altijd contact opnemen. 

Tijdens schoolvakanties worden geen lessen gegeven.

Adresgegevens locaties

Fysiotherapie Bodyproof – Zandweg 116C, De Meern

Studio Natuurlijk Pilates – Zandweg 116C ( boven) De Meern

Kinderdagverblijf Partou – Pratumplaats 1, De Meern

Holos Huis Utrecht – Nachtegaalstraat 31, 3581 AB Utrecht