Ayurveda doe-het-zelf massage – online tutorial

Heb je last van spanning? Voelt je lichaam stijf, pijnlijk of voel je helemaal niets in je lichaam? Ons lichaam houdt veel spanning vast. Dit kunnen grote of kleine spanningen zijn. Allerlei onverwerkte gedachten en emoties worden opgeslagen in het lichaam. Een zelfmassage is een simpele en doeltreffende zelf-help methode. Het zorgt voor doorstroming van energie dat gemakkelijk geblokkeerd kan worden.

Ayurveda

De ayurveda is eeuwenoude Indiase gezondheidsleer gericht op het ondersteunen en versterken van een optimale gezondheid. Volgens de ayurveda verhogen onverwerkte mentale en emotionele zaken onze vata. Vata is het luchtelement in ons lichaam. Het is droog, snel, licht en onrustig. Een hele goede manier om vata te kalmeren is via massage met olie. De olie is traag, zwaar, rustgevend en verzorgend. De ideale tegenhanger van vata. Dit is waarom massage wordt gezien als een belangrijk onderdeel van een optimale gezondheid.

Even essentieel als tandenpoetsen​

Als je massage ziet als even essentieel als tandenpoetsen is het duidelijk niet iets waarvoor je altijd bij een ander aanklopt. Je kunt namelijk heel goed je eigen lichaam masseren. Wellicht niet je rug maar er is toch nog heel veel van je lichaam waar je prima bij kan.

Hoe leer je de techniek?

Ik bied momenteel een on-line sessie via zoom waarbij ik je de technieken meegeef. We masseren primair de benen en voeten, nek, schouder, armen en handen. Ik leer je drukpunten (marma punten) en technieken om de doorstroming in je ledematen te activeren. De sessie duurt 1 uur. Kosten zijn €30.

doe-het-zelf-massageYnanna1
We werken met marmapunten
en diverse massage grepen

Wat heb je nodig?

Zorg voor een rustige plek in huis. Eet niet te veel van tevoren. De spijsvertering vraagt iets anders van je lichaam dan massege. Daarnaast voorkom je dat je buik ongemakkelijk voelt tijdens het masseren. Het handigst is een hemdje en een short te dragen.Verwijder knellende accessoires zoals horloge, ring of oorbellen.

Welke olie?

Voor een massageolie raad ik je een een natuurlijke olie aan, zoals calendula, zoete amandelolie of jojoba-olie. Je kunt ook masseren met milde olijfolie, zonnebloem- of kokosolie. Ik hanteer als vuistregel: als je het kunt eten en je de geur aangenaam vindt is het goed. Besef je dat de olie via de huid wordt opgenomen in het lichaam. Drink na afloop veel water of kruidenthee. Dit bevordert de afvoer van afvalstoffen.

Wat kun je zelf al doen?

Kloppen
Klop je lichaam met handpalmen in de vorm van kommetjes en met vingertoppen. Kloppen helpt heel goed bij stress. Je kunt zo zien dat stress ervoor zorgt dat het gaspedaal van het lichaam als het ware continu is ingedrukt. Door het teveel aan stresshormonen in het lichaam worden de spieren meer dan normaal aangespannen en kunnen ze pijnlijk aanvoelen. Je klopt als het ware je stress uit het lichaam.

 

Droogborstelen
Droogborstelen activeert de werking van de lymfeklieren doordat het lymfevocht doet stromen. Dit is fijn als je wat opgezwollen voelt door te lang zitten of staan.
Droogborstelen is een techniek waarbij je de huid borstelt om zo het lymfevocht in beweging te brengen. Gebruik je bij voorkeur een borstel van natuurlijk materiaal die wat stug is, maar niet hard waardoor je huid kan beschadigen. Begin met borstelen bij de voeten. Borstel met stevige bewegingen omhoog richting je hart. Ga verder met het borstelen van de handen en de armen. Borstel ook de buik, billen, rug en schouders. Voor de hals en het gezicht kun je een zachtere borstel gebruiken.
Bijkomend voordeel: je huid gaat mooi glanzen omdat door het borstelen oude huidcellen worden verwijderd.

Wanneer niet?

Let op bij een burn out/ depressie, koorts, acute ontstekingen, ernstige obstipatie, open wond of huidirritatie. Dan raad ik de massage af. Zit je in de eerste paar dagen van de menstruatie dan kun je het reinigingsproces beter niet verstoren met massage.

Bij twijfel, raadpleeg een arts. De massages zijn geen alternatief voor een behandeling van een arts.

Scroll naar top