Yoga studio Ynanna – Utrecht, De Meern, Vleuten en Leidsche Rijn

We bouwen met elkaar enorm veel stress op. Stress manifesteert zich in ons lichaam. Hoe vitaal voelt jouw lichaam? Bouw je ook spanning op in je lichaam door bijv. vaak uren te werken achter je beeldscherm? Blijft je hoofd bij alles dat je doet maar doorgaan en is het lastig om stil te krijgen? Verlang je naar rust?

Via beweging en verruiming van je adem kan je lichaam stress verwerken. Bij mindful yoga merk je direct de ontspannende en heilzame effecten. Je krijgt al heel snel meer energie in je lichaam en meer rust in je hoofd.

   Mindful yoga

Mindful yogalessen bieden een wekelijkse reset door lichaam en geest te verbinden. Deze lessen zorgen ervoor dat je energie ververst en je weer helemaal bij jezelf komt. Dit allemaal terwijl je werkt aan een soepel, krachtig en vitaal lichaam. De kracht van mindful yoga ontstaat in het kruisvlak tussen fysieke beweging en focus op adem.

Mindful yoga is in de basis hatha yoga dat gericht is op opbouw van kracht en souplesse. Wat uniek is aan deze stijl is dat elke beweging wordt gedragen door de adem. Zo ontstaat er een meditatieve sfeer waarin je samenvalt met jezelf in het moment. De radertjes in je hoofd worden op pauze gezet en vermoeidheid maakt plaatst voor nieuwe energie.

Momenteel zijn alle lessen online. Zodra het weer mogelijk is gaan we weer over naar lessen in de zaal.
Op maandagavond is er een vaste online les.

Kan ik dat wel?

Social media staat vol met yogi’s die met gemak hun benen in hun nek leggen. Die indrukwekkende houdingen schrikken je misschien af om met yoga te beginnen. Maar yoga is niet een kwestie van kunnen maar van doen – je tenen aanraken of een hoofdstand maken is niet het doel. Yoga is de weg naar een vitaal lichaam van binnenuit. Het gaat altijd om de houding die jouw lichaam kan maken op dit moment.

Lichamelijk soepel en krachtig

De asanas rekken je spieren, houden je gewrichten soepel en stimuleren de bloedsomloop. De verschillende staande, zittende en liggende asanas maken je lichaam krachtig en soepel – terwijl je altijd binnen je grenzen blijft. Menig frequent sportschoolbezoeker is verbaasd over de kracht en lenigheid van iemand die yoga beoefent. Je hoeft niet aan zware gewichten te trekken en je lichaam in het zweet te werken om je lichaam sterk en vitaal te maken. Een mat, je ademhaling en asanas zijn alles wat je nodig hebt. Je zult merken dat je uithoudingsvermogen groter wordt. Yoga sterkt je lichaam en vitaliteit.

Christina heeft m’n ogen geopend voor yoga. Keer op keer neemt ze me mee op reis naar innerlijke rust, met als bonus meer flexibiliteit en een verbeterde fysieke houding. Erg blij mee! Ewout

Mentaal soepel en krachtig

De mindful yogalessen bij Ynanna gaan over meer dan het lichaam alleen. Tijdens de lessen stap je uit de hectiek van de week en verbind je met je hele zelf. Wist je dat op een gemiddelde dag zo’n 65.000 gedachten door je hoofd heen gaan? Gelukkig is je mind net als een spier en kan deze getraind worden. Mindful yoga leert je door middel van de koppeling van adem met beweging om je gedachten te focussen. Door de rust en stilte die je hierbij ervaart voelt als een reset.

Kleine groepen

De lessen zijn nooit groter dan 7-12 personen waardoor er veel persoonlijke aandacht is. Lessen beginnen met een check-in. Zo neem je zelf ook een moment om te beseffen hoe je er bij zit, hoe het écht met je gaat.

Lesduur: 1 uur en 15 minuten.

Interesse?
Kijk bij lesrooster, kosten en locaties voor een les die bij jou past.

 

Christina is een warme persoonlijkheid die je op je gemak stelt en echt de tijd voor je neemt. De sessies heb ik als zeer prettig ervaren, ik weet na lange tijd weer hoe een ontspannen lichaam voelt en heb hierdoor meer energie gekregen. Bianca Dijs

Yoga Nidra ontspant

Heb jij van die gedachten waar je niet van los komt? Is jouw mobiel altijd bij je in de buurt? Onderzoek geeft aan dat we gemiddeld meer dan 200 keer per dag op onze mobiel kijken. Deze continue input houd je geest alert en actief. Als je je hoofd niet uit kan zetten, bouwt mentale spanning steeds maar op. 

Ons westers leven is snel, hectisch en veeleisend. We bouwen steeds meer spanning (lichamelijk, mentaal en emotioneel) op zonder die te ontladen. Vaak ben je te druk om dit te merken, tot je last krijgt van allerlei vage klachten. 

Yoga Nidra is een bijzondere yogavorm. Door de beoefening van Yoga Nidra kunnen opgehoopte spanningen vrijkomen. Tijdens de Yoga Nidra train je de geest en leer je die te ontspannen. Volgens Swami Satyananda (1998) is “een enkel uur van Yoga Nidra zo rustgevend als vier uur conventionele slaap”

Hoe werkt het?

Tijdens de Yoga Nidra lig je in de savasana houding roerloos op je rug. Je spreekt met jezelf af dat je niet in slaap valt. Je spreekt in gedachten een persoonlijk voornemen uit, dat actief en positief is geformuleerd – dit noemen we een sankalpa. Verder volg je de aanwijzingen die worden gegeven. Yoga Nidra is een soort slaap bij volle bewustzijn. Je lichaam rust en je geest is wakker. Die luistert en volgt de instructies op. Lichaam en geest komen tot diepe rust. 

Bye bye stress

Stress is een lichamelijke reactie op lastige situaties en gebeurtenissen. Als meer van je gevraagd wordt dan je aankan geeft dit stress. Heel vaak zijn het onze eigen verwachtingen die ons voortdrijven. Tijdens een stressvolle situatie of gedachte activeert je lichaam het vlucht-vecht mechanisme waardoor je adrenaline verhoogt. Op zich niks mis mee als je daarna maar weer tot rust komt. Helaas nemen we niet de tijd om weer te ontspannen, we gaan gewoon door. Hierdoor blijft ons stress systeem het grootste deel van de tijd actief. Op een gegeven moment weet je lichaam gewoon niet meer hoe te ontspannen. Yoga nidra helpt je lichaam het ontspannings systeem te activeren. Het werkt zelfs preventief.

Yoga is voor mij de beste manier om me voor langere tijd te ontspannen. Het fijne van Christina’s lessen is dat daar ook echt de nadruk op ligt, een diepe lichamelijke en geestelijke ontspanning. Ellen

Jezelf resetten met Yoga Nidra

Regelmatige beoefening van Yoga Nidra is een succesvolle remedie tegen slapeloosheid. Er zijn diverse onderzoeken naar hoe Yoga Nidra helpt bij allerlei aandoeningen en ziektes, van astma tot kanker. Het opwekken van diepe fysieke, emotionele en mentale ontspanning traint bij regelmatige beoefening de geest om kalm te blijven en onderdrukte gedachten los te laten. 

Scroll naar top