Mindful Yoga & Ademhalingstherapie

Sta je altijd aan en vaak ook nog in een hoge versnelling? Heb je veel ballen in de lucht en weet je dat ontspanning belangrijk is maar heb je er eigenlijk geen tijd voor? Komt de zorg voor jezelf altijd na de zorg voor anderen? En dan is er vaak geen tijd of energie meer. Misschien ken je voorbeelden van mensen om je heen die daar te laat achter kwamen en burn-out zijn geraakt, of met andere fysieke klachten lopen. De vraag is echter: hoe zorg je voor je eigen duurzaamheid – zonder dat je alle ballen meteen laat vallen?

Als ik het heb over duurzaamheid dan bedoel ik veerkracht en vitaliteit. Het gaat er om je pad terug naar jezelf te vinden, gewoon in jouw leven zoals het is. Dit is waar je de ruimte vindt om weer te verbinden met je adem, waar je het contact met je lichaam herstelt. De mogelijkheid om een vitaal, veerkrachtig en gelukkig leven te leiden is dichterbij dan je denkt. Antwoorden liggen vaak zo dichtbij dat je ze zelf niet goed kunt zien. Het zit in je dagelijks handelen, in je beweging, in je adem.

Ik kan je begeleiden om jouw pad te vinden. Via een wekelijkse mindful yogales, via een ademcoachingstraject of een van de andere interventies, leer je bewustzijn en gevoel weer te verbinden met je handelen. Bij Ynanna vind je steun om jouw eigen wijsheid en je eigen antwoorden te vinden.

Laatste berichten

De wegen naar meer ontspanning

‘Je moet gewoon wat meer ontspannen.’ Dat is makkelijker gezegd dan gedaan hoor ik je denken, of niet? Geloof mij, het is echt mogelijk om jouw gespannen schouders rustig te laten zakken en die draaiende radertjes in je hoofd op pauze te zetten. Adem een keer diep in en blaas rustig uit. Deze kleine handeling maakt al een verschil, voel je dat?

Adem en beweging zijn de twee belangrijkste technieken voor ontspanning.  Je kunt daarom bij mij terecht voor yoga, ademhalingstherapie en ayurveda massages. Drie middelen die jou helpen om beter om te gaan met stress, je een grotere vitaliteit geven en je bewust maken van wat er zich in je lichaam afspeelt.

De yogalessen bij Ynanna geven mij lenigheid, balans en innerlijke rust. Precies de elementen die ik nodig heb. Bea

De yogalessen van Christina zijn heerlijk, een mooie mix van fysiek bezig zijn en ontspanning. En altijd met je eigen mogelijkheden en situatie als uitgangspunt. Fenna

Yoga als weg voor omgaan met stress en om stress te verminderen

Wanneer heb jij voor het laatst je lichaam echt gevoeld? Daarmee bedoel ik niet toen je je grote teen stootte, maar de tijd nemen om te voelen wat er in je lichaam gebeurt. Je lichaam praat continue en geeft signalen, maar soms vergeet je te luisteren. Yoga combineert ademhaling, beweging en aandacht met elkaar. Door je volle aandacht te richten op het bewegen en je ademhaling ben je alleen bezig met het hier en nu. Alle ruis valt weg en daardoor wordt de stem van je lichaam ineens loud and clear. Je valt dieper met jezelf samen en het denken krijgt rust. Dit helpt je op termijn om stress te verminderen en beter om te gaan met stress en spanningen. Wil je dit zelf ervaren?

Kracht opbouw en soeplesse

Ik doe geen yoga, want ik ben niet lenig’’ is het meest voorkomende en meest slechte argument om niet met yoga te beginnen. Yoga houdingen (asanas) rekken je spieren, houden je gewrichten soepel en stimuleren de bloedsomloop. Yoga is de weg om kracht op te bouwen en soepel te worden. Daarbij leg ik de nadruk op worden, want om yoga te beoefenen hoef je dit niet al te zijn. De asanas bevorderen de souplesse en kracht van je lichaam, je tenen aanraken of een hoofdstand maken is niet het doel.

Vitaliteit tegen vermoeidheid

De verbinding tussen lichaam en geest herstellen is de grootste kracht van yoga. Daarnaast zorgt de mentale rust van yoga voor een enorme vitale energie. De radertjes in je hoofd worden op pauze gezet en vermoeidheid maakt plaatst voor nieuwe energie. Lichamelijk brengt yoga ook veel vitaliteit terug in je leven. Voel je jezelf te vermoeid om te bewegen? Juist dan is het goed om op een yogamat te stappen. Wanneer je zin het laagst is, is de noodzaak het hoogst. Door te bewegen breng je energie terug in je lichaam en wordt de kwaliteit van je slaap verbeterd. Wil je fysiek en mentaal fit worden? Boek je yogales en stap bij mij op de mat!

Prettige en persoonlijke begeleiding, ook als je lichaam net wat anders beweegt dan normaal. Rogier Visser

Ademhaling als weg tegen vermoeidheid en om stress te verminderen

Iedereen ademt, maar adem je ook goed? Ademhalen is de meest onbewuste en tegelijkertijd meest onderschatte techniek die zorgt voor spanning en ontspanning. Verkeerd ademhalen kan leiden tot vervelende klachten (o.a. vermoeidheid, concentratieproblemen, chronische pijnen en paniekaanvallen). Je adem reageert direct op emoties en spanningen. Bij stressvolle situaties zit je ademhaling hoog in je keel, waardoor je vrije ademhaling geblokkeerd wordt. Dit zorgt voor nog meer spanning in je lichaam en daarbij voor nog meer stress. Een vicieuze cirkel waar ik je graag bewust van maak en uit help. Het mooie van de ademhaling is dat bovenstaand ook andersom werkt. Je adem is een geweldig middel om stress te verminderen en te leren omgaan met stress.

Tijdens ademhalingstherapie zoeken we de verbinding tussen je ademhaling, gevoelens en gedachten. Ik begeleid je terug naar een natuurlijke ademhaling, waarin je adem vrij stroomt en je ontspanning door je lichaam voelt vloeien.

De coaching bij Christina heeft mij opgeleverd dat ik veel vrijer in mijn vel zit. Het heeft me letterlijk lucht gegeven. Ik heb vertrouwen gekregen in mijn eigen ademhaling en weet wat ik kan doen bij een paniekaanval. Ook kan ik beter mijn grenzen aangeven en luister ik meer naar mijn lichaam. Ik heb mogen ervaren dat het oké is om naar mijn eigen lichaam te luisteren en wat het oplevert als ik dat doe. Zoveel vrijheid en liefde. Daar ben ik haar innig dankbaar voor. Femke Kuiper

Ayurveda massage als weg tegen vermoeidheid en om stress te verminderen

De geur van warme kruidenolie vult de kamer. Twee handen masseren je hoofd, nek, schouders, borst, buik, rug,  armen, benen en voeten.  Je voelt bij iedere aanraking de vermoeidheid en stress uit je lichaam stromen. Een ayurveda massage: het beste cadeau voor je lichaam en geest.

Ayurveda betekent in het Sanskriet ‘’de wetenschap van het leven’’ en deze eeuwenoude Indiase gezondheidsleer is gericht op het ondersteunen en versterken van een optimale gezondheid. Massage maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. Het activeert je bloedsomloop, helpt tegen vermoeidheid en pijn, vermindert stress en brengt lichaam en geest in balans. Het activeert je eigen lichaamswijsheid.

Scroll naar top